I helgen tog jag och min sambo Therése och Djingis en minisemester. Jag hade bokat tid på Mamimajakt med Djingis i deras vildsvinshägn så vi passade på att ta en tur till Gränna och Visingsö.

På lördags morgonen den 20 april åkte vi till Gränna och direkt ned till färjan till Visingsö. Vi åkte över Vättern tillsammans med ett 25 tal bilar och var över på cirka 25 minuter. Vi började med att åka ned till sydspetsen av ön och besökte borgen Näs som är känt för att vara Sveriges första kungaborg. Den måste varit väldigt liten även under dess högtid då ön slutar ganska tvärt efter borgen.

Efter det åkte vi upp längs ön och tittade lite på en gammal kyrka sen åkte vi tillbaka till färjeläget och gick och utforskade det lite mer bevarade slottet Visingsborgs Slott. Slottet började byggas på 1500 talet men var inte klart fören på 1660 talet. Sen brann skiten ned i samband med Karl den XII död år 1718. Slottet hade då varit konfiskerat av kronan sedan slutet av 1600 talet och från 1715-1718 förvarades krigsfångar där, mestadels från Ryssland. Fångarna skall enligt sägnen inte ha varit till så stor hjälp under släckningsarbetet.

Efter det tog vi färjan tillbaka till Gränna och så gjorde vi det man måste när man är i Gränna. Shoppa polkagrisar! Vi köpte cirka 45 polkagrisar ihop och från flera olika fabriker och affärer. Efter det tog vi in på slottet Gyllene Uttern med utsikt över Vättern och Visingsö.

Vi avslutade sen dagen med en riktigt fin middag på deras restaurang med solnedgången utanför fönstret.

På söndagen var det sen dags att åka till Boda och vildsvinshägnet. Vi var framme strax innan avtalad tid och fick genast gå in och släppa Djingis i hägnet Berget. Som vanligt är han lite trögstartad men började snart att söka av området. Grisarna hade gömt sig uppe på berget i en hög med stora stenar och jag och guiden reste dem när Djingis gick nedanför berget. Men han hade inte svårt för att hänga efter dem och snart hördes hans kraftiga ståndskall. När vi då närmade oss så såg vi att han höll ett bra avstånd och arbetade bra med vildsvinen. När tittat lite på dem gick vi lite närmare för att se vad som skulle hända då. Grisarna drog iväg med Djingis tätt bakom sig. Guiden berättade då för mig att Djingis skulle bli en bra vildsvinshund och att han gjorde helt rätt. Så han sa till mig att följa efter och försöka kalla in hunden och släppa honom igen några gånger för att se om inkallningen funkar. Strax efter det fick jag spelat in första delen av den här filmen

Hm jo som ni ser så funkar inte inkallningen så jättebra så jag fortsatte att jaga efter honom i cirka 40 minuter och tillslut kom en guide in och hjälpte mig att få tag på honom. Jag fick helt enkelt driva in honom och grisarna till guiden som tog honom.

Efter det vilade vi en stund och sen gick vi in i hägnet Ravinen. Djingis hittade grisarna själv. De låg under varsin gran och han ställde sig och skällde på dem. så jag lätt han göra det en liten stund. Sen gick jag fram och kallade in honom. Ni ser detta i den senare delen av filmen. Jag fick ett litet tips hur jag skulle få hans uppmärksamhet och det funkade bra. Jag släppte och kallade in honom två gånger till och vi var klara i hägnet på cirka en kvart. Sen var det utvärdering och de skrev ungefär som jag har gjort här över. Jag fick dessutom ett tips med hur jag skulle öva på inkallning med vilt framför hunden på hemmaplan.

Så rent ut sagt var det en underbar helg!